Persoonlijke ontwikkeling als cadeautje bij Capgemini

Capgemini is een groot bedrijf en medewerkers zijn vaak aan de slag bij klanten. Hoe vorm je dan toch een hecht team? En hoe kun je jezelf blijven ontwikkelen? Daarvoor biedt Capgemini het programma Grow & Connect, dat ik faciliteer samen met een Capgemini collega. Wat bevat zo’n training en hoe zorg je dat die echt effect heeft? En is het wat voor jullie bedrijf?

Door Joline de Brauw (Partner Kwattaas)

 

Capgemini beseft dat de kwaliteit van hun werk vooral afhangt van de mensen. Daarom verzorgt COURIUS sinds enkele jaren het programma Grow & Connect voor Capgemini-medewerkers op verschillende niveaus. De theorie daarvan is deels gebaseerd op het boek Verbindend Vermogen. Er zijn programma’s voor junior talenten, voor senior consultants en managers, en voor executive managers. Ik verzorg namens COURIUS het programma voor de seniors. Het zijn in totaal zes dagen met als thema: Ik en de ander. We hebben het onder andere over gedrag, interactie tussen mensen, conflicthantering, prioriteiten stellen, communicatie en beïnvloeding.

 

Cadeautje van de zaak

De medewerkers ervaren dit als een cadeautje. In het dagelijks leven zijn de meesten zo druk met hun werk, dat een moment van bezinning, verbinding en groei zeer welkom is.

 

COURIUS heeft met Capgemini de doelstellingen van het programma bepaald en een meta-ontwerp opgesteld. Als trainer heb ik met de Capgemini Academy het programma verder ingevuld, zodat de inhoud optimaal aansluit bij de behoeften van de deelnemers. Ik faciliteer de sessies samen met Reinoud Ykema, lead training services van de Capgemini Academy. Zou zo’n programma ook wat zijn voor jouw bedrijf? En waar moet je op letten als je zoiets organiseert?

 

1. Doel

Een goed ontwikkelprogramma begint met een duidelijke doelstelling. Voor de senior consultants van Capgemini gaat het om twee zaken. Ten eerste persoonlijke ontwikkeling. Daar komen de meeste medewerkers in hun drukke baan niet aan toe en moet je echt organiseren. In dit programma ligt de nadruk op zelfkennis, het verbeteren van persoonlijke vaardigheden en relaties met anderen. Ten tweede wil Capgemini de interne samenwerking versterken. Juist in een organisatie waar mensen vaak bij klanten zitten, is dat belangrijk. Daarom is ervoor gekozen de training in-company te organiseren en mensen uit eenzelfde carrièrefase bij elkaar te zetten. Dat blijkt te werken. Na de trainingen blijven ze met elkaar in contact, wat onder andere de relaties tussen verschillende business units versterkt.

 

2. De drie E’s

Een training gaat niet alleen over kennis overdragen. Bij de ontwikkeling van deze training hebben we de drie E’s van Remco Claassen toegepast. Hij stelt dat een training altijd gaat over Educatie (kennis), Empowerment (‘wat heb ik eraan’) en Entertainment (het leuk maken met anekdotes en teamopdrachten).

 

In elke sessie behandelen we theorie, vertellen daarbij veel over onze eigen praktijk, stellen vragen en delen anekdotes over het onderwerp. Wanneer deelnemers met de stof aan de slag gaan, individueel en in groepjes, gaat de theorie leven en zie je de eye-openers ontstaan. We zorgen voor veel interactie, verrassende oefeningen en bouwen ook zaken in zoals sportactiviteiten.

4. Geen afleiding

Het programma vindt grotendeels plaats op locatie, met onder andere twee blokken van twee dagen inclusief een overnachting. Dat zorgt ervoor dat mensen even helemaal ‘los’ zijn van de dagelijkse drukte en zich volledig kunnen richten op hun eigen ontwikkeling. We ontmoedigen het bekijken van e-mail of het beantwoorden van zakelijke telefoontjes gedurende die dagen.

 

Tussen de fysieke bijeenkomsten door, organiseren we nog een aantal online sessies. Dan wordt de theorie kort herhaald, en kunnen de deelnemers hun huiswerk bespreken. We spreiden de sessies over zes maanden, zodat er voldoende tijd is om het geleerde in praktijk te oefenen.

 

5. Bewezen theorie en tools

Er zijn heel veel goede theorieën en tools beschikbaar en die zetten we graag in. De 7 habits van Stephen Covey vormen een rode draad die we gebruiken door de training heen. Om je eigen sterke kanten te leren kennen, werken we met het Insights-profiel. In de sessie over conflicthantering zetten we de Roos van Leary in en bij het onderwerp synergie & samenwerking gebruiken we verschillende weerstandsmodellen.

 

Daarnaast passen we bekende technieken toe voor zaken zoals vraagstelling, time management, 360 graden feedback et cetera.

 

6. Houd het scherp

Het moeilijkste van een training is: hoe zorg je dat mensen de kennis blijven gebruiken? Bij de opzet van de Grow & Connect training bij Capgemini hebben we daar bewust op gelet.

 

Gedurende de zes maanden zijn er verschillende dagen en trainingsmomenten en we geven huiswerkopdrachten. Die spreiding zorgt ervoor dat de stof blijft leven. Daarbij vragen we deelnemers ook om contacten te leggen met collega’s van buiten de training en hun bevindingen in de groep te delen. Dat vergroot de impact.

 

We maken nauwelijks gebruik van slides. Ter plekke tekenen we op flip-overs en we vragen deelnemers hun eigen aantekeningen te maken in een boekje dat bij de training hoort. De training gaat vooral over dóen. De deelnemers brengen de theorie direct in praktijk en ervaren meteen het effect. Tot slot is het mogelijk om coaching in te zetten die aansluit op het trainingsprogramma.

Iets voor jouw bedrijf?

Capgemini is heel blij met deze opzet, op maat gemaakt naar de wensen van Capgemini en uitgevoerd door ervaren facilitators.

 

Elk bedrijf, groot of klein, wil dat zijn medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Dat gaat nooit helemaal vanzelf. Denk daarom eens aan de mogelijkheden van een trainingsprogramma, liefst een dat helemaal is toegesneden op de cultuur en kwaliteiten van jouw bedrijf. Als je dat goed doet, dan groeien je medewerkers ervan, verbetert hun effectiviteit en samenwerking en ervaren ze het bovendien als een waardevol cadeau.

 

Zou jij je medewerkers wel eens een steuntje in de rug willen geven bij hun eigen ontwikkeling? Wil je misschien werken aan een hechter team? Of zoek je naar manieren om medewerkers aan te trekken en tevreden te houden? Bel me eens, dan spar ik graag me je over de mogelijkheden voor een training en hoe je die zou kunnen opzetten.

 

Joline de Brauw

Joline de Brauw

Partner Kwattaas

Wil jij ons ontmoeten en ontdekken of Kwattaas iets voor jou kan betekenen?