de firma kaas
Van start-up naar scale-up met 33% kostenreductie

 

De door Friesland Campina gesteunde start-up Firma Kaas levert boerenkaas van Nederlandse boeren direct aan consumenten, via de brievenbus. In 2019 loopt de campagne goed en de vraag groeit, maar de uitdagingen ook. Het proces van snijden, verpakken en verzenden is niet optimaal ingericht, wat leidt tot hoge kosten en beperkte groeimogelijkheden. Een jaar later ziet de wereld er anders uit, aldus co-founder Wouter Swolfs: ‘De kosten zijn met 33% gedaald, de supply chain is strakker ingericht en de wendbaarheid vergroot. Daardoor kunnen we sneller opschalen dan voorheen.’

Tastbare opbrengsten

Efficiency

Door verbeteren stuctuur & processen

Kwaliteit

Door organisatieverbetering

Beheersing

Door het creeren van inzicht & overzicht

De vraag: we groeien, maar de supply chain kan het niet aan

De firma kaas is een vernieuwend concept waarbij verse boerenkaas door de brievenbus wordt geleverd, in abonnementsvorm. De consument kiest voor een eerlijk en lekker product, steunt daarmee lokale boeren en heeft het gemak van kaas die wordt geleverd zonder dat je thuis hoeft te zijn. Het concept voegt binnen de huidige kaasindustrie duidelijk waarde toe voor de consument. Vanaf het moment dat kaasbaas Swolfs in oktober 2019 bij de firma kaas aantreedt, intensiveert het bedrijf de communicatie via sociale media zoals Facebook en Instagram en dat geeft een boost aan de verkopen. De supply chain daarachter was op dat moment nog niet voldoende ontwikkeld om marges te maken. Bovendien was de kwaliteit van proces en product niet constant en liep het bedrijf tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. Er moest wat gebeuren om voorbereid te zijn op verdere groei.   

 

De analyse: uitstekend concept, maar met te hoge kosten

Kwattaas’ Luuk Heuvelink kwam in november 2019 binnen bij de firma. Hij vertelt: ‘Het proces was nog grotendeels handmatig en ze deden alles zelf. De grote ronde kazen van 12 kilo werden met de hand gesneden, wat onder andere leidde tot verschillen in gewicht. Omdat de firma kaas met vaste prijzen werkt, werden te kleine stukken afgekeurd en te grote stukken tegen de normale prijs verstuurd. Dat kost dus geld. Alles moest in platte stukken, vanwege het brievenbusformaat, en voor de ronde eindstukken was geen bestemming; die werden uiteindelijk vernietigd. De vacuümverpakking kwam niet altijd door de kwaliteitscontrole, wat leidde tot nog meer verlies. Het pickproces vond plaats in een smalle ruimte waar mensen elkaar voor de voeten liepen en de operations manager besteedde een halve dag per week aan het handmatig uitprinten van labels. Hoewel het product dus uitstekend was en de markt dat ook herkende, waren de kosten voor de firma kaas zo hoog dat ze niet rendabel waren. Met de groei die het bedrijf doormaakte, was het belangrijk dat de supply chain strakker werd ingericht en wendbaarder zou zijn.’

 

De oplossing: besteed meer uit

Luuk maakte een processchema van alle stappen die de kaas doorloopt vanaf de aanlevering door de boer tot aan de levering bij de consument. Hij rekende uit wat de kosten waren van elke stap, in product, materiaal en arbeidsuren. Daardoor werd ook duidelijk waar de grootste winst te behalen zou zijn door dingen anders te doen. Dat bleek ten eerste het snijproces; het handmatig snijden kostte veel tijd en leidde tot veel afgekeurd product doordat stukken niet de juiste maat hadden. Ten tweede het vacumeerproces en ten derde het picken, labelen en verzenden. De conclusie was snel duidelijk: voor een bedrijf van deze schaal was het niet rendabel om dit allemaal zelf te doen. Uitbesteden aan specialisten met de juiste ruimte en faciliteiten lag voor de hand. Zo zou de firma kaas zich kunnen concentreren op waar zij het beste in zijn: de markt ontwikkelen en met uitstekende communicatie de juiste doelgroepen overtuigen.

 

De aanpak: zoek de juiste partner op basis van de eisen

Als voorbereiding op het zoeken van een of meer geschikte partners, stelde een specialist van de firma kaas samen met Luuk de lijst van eisen op voor het versnijden, verpakken en verzenden. Een business development medewerker van het bedrijf ging vervolgens met deze eisenlijst naar de markt om de juiste aanbieders te selecteren. Voor het snijden en verpakken werd gekozen voor een professionele versnijder. De gekozen partij heeft een professionele koeling, snijdt machinaal en gebruikt een professionele vacumeermachine. Om de juiste gewichtsklassen te garanderen, werkt de versnijder met een snijmes op maat dat door de firma kaas is ontwikkeld en gemaakt. Voor de verzending kwam PostNL Foodfulfilment als partner uit de bus. De firma kaas werkte al met PostNL voor het verzenden, maar bij de start-up PostNL Foodfulfilment zijn ook het picken, verpakken en labelen in goede handen. Er bleef nog een vraag over: wat te doen met de ronde reststukken kaas? Hiervoor bleek ook een oplossing: deze doneert de firma kaas aan een voedselcentrum voor minderbedeelden in Rotterdam: Isaac en de Schittering.

 

Luuk hielp met het opstellen van de contracten en de eisen die daarin zijn vastgelegd: ‘Voor een start-up zoals firma kaas is dat geen dagelijkse kost, voor mij wel. Door in de contracten ook zaken zoals kwaliteitseisen en servicelevels goed vast te leggen, voorkom je later discussies.’ 

 

Het resultaat: kosten met 33% gedaald, schaalbaar proces

Doordat het productieproces nu veel efficiënter is en er nauwelijks nog iets wordt weggegooid, zijn de totale kosten met 33% gedaald. Kaasbaas Wouter Swolfs ziet de toekomst zonnig in: ‘Deze kostendaling betekent dat we van een start-up zijn gegroeid tot een scale-up met gezonde marges. Ook voor onze klanten is het beter. Want eerlijk is eerlijk, voordat we deze slag maakten, ging er wel eens wat mis. Het proces verloopt nu vlekkeloos. Waar ik helemaal gelukkig van word, is dat het schaalbaar is. Daardoor kunnen we ons helemaal concentreren op de verdere groei van het bedrijf. Als we volgende week drie keer zo veel abonnementen afsluiten, kunnen we dat gewoon waarmaken. Dat is mooi voor ons, én voor de boeren waar we mee werken.’

 

Lees hier een artikel over ‘De Firma Kaas’. Update: de Firma Kaas is in 2022 helaas beëindigd, de beoogde commerciële groei bleek niet haalbaar. 

 

Wilt u zelf uw productieproces verbeteren om te kunnen groeien? Of denkt u dat er kostenbesparing mogelijk is? Wij helpen u daar graag mee. Neem contact met ons op!

 

 

 

Wil jij ons ontmoeten en ontdekken of Kwattaas iets voor jou kan betekenen?