Groeien? Doe het slim!

 

Steeds vaker zien we bedrijven die vooral bezig zijn met groeien. Met één doel: de grootste worden. De forse winsten volgen wel wanneer marktdominantie is bereikt. Die strategie mislukt vaak. Het duurt te lang om in de zwarte cijfers te komen, investeerders trekken zich terug en concurrenten grijpen hun kans. Gelukkig is hiervoor een nuchtere en haalbare oplossing: maak realistische plannen.

Flitsbezorgers, streaming diensten, online retailers, deelplatforms, we kennen de voorbeelden van bedrijven die als Holle Bolle Gijs groeien en groeien. Investeerders blijven maar geld in de bedrijven pompen met de verwachting dat ze dikke winsten gaan draaien wanneer de concurrenten met een minder lange adem zijn uitgeschakeld. Het is een risicovolle strategie die zeer afhankelijk is van de omgeving. Nu de rentes stijgen en investeerders kritischer worden, zien we steeds vaker dat ze hun verlies nemen en de paradepaardjes in de kou laten staan. Dan is het snel gebeurd.

 

Zo groei je slim

De risico’s van snelle groei gelden niet alleen voor kapitaalintensieve start-ups of gehypte deelplatforms. Ook voor een ‘gewoon’ productiebedrijf, dienstenorganisatie of retailer is het belangrijk om slim te groeien. Vaak roepen bedrijven onze hulp pas in als het vijf voor twaalf is. Dan is er één oplossing: alles op een rij zetten en zo snel mogelijk werken aan winst.

 

Vooropgesteld: groei is een uitstekende strategie. Het zorgt voor een sterkere marktpositie, je creëert schaalvoordelen en zichtbaarheid. Maar daar heb je alleen maar wat aan als je overleeft: continuïteit is de basis van elk bedrijf. Voor die continuïteit is winst nodig. Dat hoeft niet meteen, het hoeven ook niet altijd superwinsten te zijn, maar je moet weten wanneer je in de zwarte cijfers gaat komen en vooral: hoe je dat voor elkaar gaat krijgen.

 

Toets je verwachtingen

De meeste missers ontstaan doordat een bedrijf in zijn groeiplan uitgaat van onrealistische verwachtingen. Dat iedereen zit te wachten op flitsbezorging. Dat mensen goed gaan zorgen voor deelsteps. Dat jouw kosten lineair dalen bij schaalvergroting. Dat concurrenten niet meegroeien. Dat de rente altijd laag blijft.

 

Als jouw bedrijfsstrategie gebaseerd is op zulke verwachtingen, kun je die maar beter goed onderzoeken. Hoe zit de vraag precies in elkaar? Is er een structurele behoefte aan jouw product of is het een hype waar mensen snel weer op uitgekeken zijn? En hoe gaan marges zich ontwikkelen bij hogere omzetten? Vaak zullen die dalen. Het kapitaal dat je nu ‘krijgt’ van je investeerders, wat verwachten ze daar eigenlijk voor terug? En hoe verandert dat als de rente stijgt, zoals nu gebeurt? Dan worden investeerders ineens een stuk kritischer. Wat doen concurrenten? Elektrischefietsenbouwer Stella kreeg er flink wat concurrentie bij, terwijl de vraag afnam en het bedrijf blijft zitten met hoge voorraden. Dan moet je flink aan de bak om overeind te blijven.

 

Maak een realistisch plan

Als je de commerciële aannames getoetst hebt, kun je doorrekenen of jouw plannen in praktijk te realiseren zijn: een operationeel plan voor slimme groei. Dat geeft richting, rust en vooral: betere cijfers. Dit zijn de belangrijkste onderdelen van zo’n operationeel plan.

 

Een goede analyse van de kosten en opbrengsten. Wat zijn je vaste en variabele kosten?

Welke onzekere factoren zitten er in de kosten? Bijvoorbeeld grondstofprijzen, rente of energieprijzen. Welke kosten dalen wel en niet bij schaalvergroting? En stijgen opbrengsten lineair of verwacht je afnemende marges bij hogere omzetten?

 

Een realistisch operationeel plan. Als je inderdaad groeit naar omzet X of afzet Y, wat betekent dit dan voor je personeel, productie, locatie, logistiek? Zijn er meer mensen nodig, grotere machines, moet je misschien zelfs naar een ander pand? Hebben je toeleveranciers en dienstverleners voldoende capaciteit? Is het misschien verstandig om zaken te insourcen of outsourcen? Door vanuit scenario’s te werken, kun je goed overzien wat de gevolgen zijn van de groei. Je kunt dan ongeveer uitrekenen wanneer je (meer) winst gaat maken. Vallen resultaten tegen, dan kun je tijdig bijsturen.

 

Een implementatieplan. Je hebt alles doorgerekend, je weet wat je te doen staat. Dan moet je het nog wel ‘even’ doen. Weten je medewerkers ook waar je naartoe wilt en wat de stappen zijn? Wanneer er sprake is van nieuw personeel, apparatuur of locaties, betekent dat verandering en die verandering moet je managen. Op die manier creëer je een geoliede machine die stap voor stap groeit én resultaten behaalt.

 

Geniet van de voordelen

Ondernemers houden van ondernemen, van pionieren, en vinden het heerlijk om steeds nieuwe dingen te doen. Toch is het verstandig om daaronder óók een realistisch plan te hebben om doelen te bereiken. Dat zorgt ervoor dat je mensen meekrijgt, dat de markt je serieus neemt en dat investeerders geïnformeerd en gecommitteerd blijven. Maar vooral: dat je niet alleen groeit maar ook slim groeit, stevig in de markt staat en op een afzienbare termijn goede winstcijfers realiseert.

Wil jij je bedrijf slim laten groeien? Neem dan eens contact met ons op. We kunnen je helpen met een goede financiële analyse, een operationeel plan en het implementeren van veranderingen. Zo zorg je voor een nieuwe groei-impuls en betere resultaten.

Wil jij ons ontmoeten en ontdekken of Kwattaas iets voor jou kan betekenen?