Nomad

Transformatie tot flexibele, effectieve organisatie

Transformatie tot flexibele, effectieve organisatie

Toen outdoormerk Nomad zonder managing director kwam te zitten, had eigenaar Anouk Kooijmans behoefte aan iemand die de organisatie operationeel kon aansturen. Ook wilde ze de financiële resultaten verbeteren. Dat lukte. Een andere uitkomst bleek nog veel fundamenteler: ‘Werkelijk iedereen in dit bedrijf is gegroeid.’

De vraag: operationele aansturing

Het familiebedrijf had een roerige tijd achter de rug en in augustus 2017 nam Nomad afscheid van haar managing director. Anouk Kooijmans, eigenaar van Nomad en dochter van de oprichter, besefte dat zij de leiding niet alleen op zich wilde nemen. ‘Er was een aantal strategische vraagstukken waar ik over na moest denken. Ik had daar ruimte voor nodig en wilde niet de hele dag bezig zijn met de operationele aansturing. Mijn management team gaf aan dat ze graag een aanspreekpunt wilden met wie ze de dagelijkse zaken konden bespreken. Dat werd Willem van Wijngaarden van Kwattaas. De belangrijkste doelstelling die ik hem meegaf was om omzet en marge te verhogen, voorraden te verlagen en de EBITDA te verbeteren. Zelf onderzocht ik daarnaast de mogelijkheid om Nomad te verkopen. Ook in dat geval was het belangrijk om een gezond en slagvaardig bedrijf achter te laten.’

De analyse: verbinding nodig

Willem van Wijngaarden vertelt hoe hij zijn opdracht invulde: ‘Nomad concludeerde al snel dat het strategisch nodig was om meer te focussen op een aantal productcategorieën. Van de overige producten wilden we de voorraden zo snel en goed mogelijk verkopen. Dat vergde op korte termijn duidelijke acties, een heldere taakverdeling en wekelijks overleg over de resultaten. Intussen werkten we ook aan het structureel verbeteren van de processen. Het is een commerciële organisatie, waarin productontwikkeling, marketing en sales nauw moeten samenwerken. Dat gebeurde te weinig. De verbinding en het vertrouwen in elkaar moesten verbeterd worden. Soms betekent dat simpelweg dat je bij elkaar gaat zitten om zaken te bespreken. Ook hebben we een duidelijke rapportage ingevoerd en het overleg gestructureerd.’

De aanpak: mensen, mensen, mensen

Anouk was blij verrast: ‘Hij heeft alle mensen in het bedrijf laten groeien. Er is in het bedrijfsleven veel nadruk op cijfers en dat is ook nodig, maar zo’n verbetering in de organisatie is eigenlijk nog belangrijker. Dat is de basis voor een goed resultaat. Daar zit ook de grootste kracht van Willem. Hij weet heel goed welke aanpak op welk moment nodig is. Hij snapt ook dat het tempo waarin de leiding dingen ziet, anders kan zijn dan dat van de medewerkers. Hij nam de tijd om mensen mee te nemen. Hij is zo’n leider die niet vertelt hoe het moet, maar zorgt dat mensen zelf de business kunnen runnen. Voor mij was hij bovendien een belangrijke sparring partner die me hielp in mijn denkproces en bij het vertalen van mijn boodschap naar de organisatie toe. Hij vormde als het ware een buffer tussen mij en mijn medewerkers.’

Het resultaat: sterk bedrijf, succesvolle verkoop

‘In zes maanden tijd is Nomad op koers gebracht en was het klaar voor de volgende stap,’ vervolgt Anouk. ‘Ik krijg alleen maar positieve reacties. De mensen in het bedrijf voelen zich sterk en hebben vertrouwen in het bedrijf, in elkaar en in zichzelf.’ In juni 2018 werd Nomad verkocht aan investeringsmaatschappij Nederlands Merkgoed. Anouk: ‘Voor mij was het heel belangrijk dat ik de tijd kreeg om goed na te denken wat ik wilde. Dankzij de inzet van Willem heb ik die tijd gehad en laat ik een mooi en gezond bedrijf achter. De mensen die er werken zijn vanuit kracht en vertrouwen een nieuwe fase ingegaan en ik kan Nomad nu met een gerust hart loslaten.’