ODD blog 4: Operational Due Diligence: zelf doen of uitbesteden?

In de huidige markt voor private equity is veel concurrentie, wat de prijzen opdrijft. Daarom is het extra belangrijk vooraf vast te stellen of jouw investering zijn geld waard is. Het aangewezen instrument daarvoor is een Operational Due Diligence (ODD) als aanvulling op de financiële due diligence.  Hoe pak je zo’n ODD aan? Wat doe je zelf en wat kun je beter uitbesteden?

 

Kijk onder de motorkap

Wie een tweedehandsauto koopt, zal zich in de eerste plaats laten leiden door het uiterlijk en de cijfers. Hoe ziet de auto eruit, zijn er tekenen van schade, roest of slijtage? Wat is de cilinderinhoud en het verbruik? Past de prijs binnen je budget? Misschien kijk je ook onder de motorkap en vraag je om de auto even op de brug te zetten om de onderkant te inspecteren. Maar als je echt wil weten hoe het zit en zelf niet elke dag ligt te sleutelen, neem je toch liever een vriend mee die meer verstand heeft van de techniek. Iemand die weet wat dat geluid kan zijn dat je tijdens de proefrit hoort. Tja, de versnellingsbak kan wel eens aan vervanging toe zijn – een dure klus. Dat beïnvloedt de onderhandeling over de prijs ook aanzienlijk, want reken maar dat de dealer dat wel wist. Of je besluit zelfs om deze auto niet te kopen en nog even verder te kijken.

 

Het beoordelen van de operationele bedrijfsconditie

Met het kopen van een bedrijf is het net zo. Je zult in de eerste plaats een aantal belangrijke financiële en juridische zaken checken: de due diligence. Ook zul je een inschatting maken van de commerciële mogelijkheden. Toch moet je meer weten om zeker te zijn dat het bedrijf voldoende kan renderen. Kunnen ze de groei waarmaken die op papier realistisch lijkt? Zijn er grote investeringen nodig in IT of het machinepark? En zijn de directie en het personeel in staat mee te komen met jullie plannen? Dat je je bewust bent van de noodzaak om dit te weten, is de eerste stap. Vervolgens is de vraag: hoe kom je daarachter? Wil je zelf proberen de juiste informatie boven water te krijgen of schakel je daarbij een externe expert in?

 

Maakt jouw investering de verwachting waar?

Bij Kwattaas liggen we dagelijks onder de auto. Dat wil zeggen; we helpen bedrijven die in de problemen zitten om daaruit te komen. Het kan gaan om kosten die de pan uit rijzen, processen die inefficiënt zijn, management of teams die niet functioneren, een verouderd machinepark, achterhaalde ICT, of een combinatie van deze factoren. In andere gevallen zijn het bedrijven die weten dat ze commercieel kunnen groeien, maar de operationele condities zijn er (nog) niet geschikt voor. Dit zijn precies ook zaken die bepalen of jouw investering wel of niet de verwachtingen kan waarmaken. Een Operational Due Diligence (ODD) is in feite een grondige analyse van de operationele conditie van het bedrijf. En als je weet waar problemen zitten, kun je ze oplossen.

 

Situatie achter de cijfers

Een ODD begint altijd met een analyse van de werkelijke situatie. Die ligt nooit aan de oppervlakte. Dus we kijken naar de situatie áchter de cijfers, we lopen rond op de vloer, bekijken machines, brengen processen in kaart, praten zowel met het management als met operationele mensen, we noteren doorlooptijden, brengen kostenstructuren in kaart, we zien de manier waarop mensen samenwerken. Dán ontstaat er een compleet plaatje en dan wordt pas duidelijk wat er echt aan de hand is. Omdat we dat al zo vaak hebben gedaan, doorzien we situaties snel. Bovendien weten we precies welke vragen we moeten stellen, hoe we dat moeten doen en aan wie.

 

Buitenstaander

Er is nog een andere reden waarom het verstandig kan zijn een externe partij in te schakelen. Als investeerder moet jij de onderhandeling nog voeren en straks ga je ook met het bedrijf samenwerken aan de nodige verbeteringen. Wanneer jij als investeerder rond gaat lopen op de vloer en kritische vragen gaat stellen over het werk van de mensen daar, kan onrust ontstaan. Bovendien kan het ertoe leiden dat mensen niet het achterste van hun tong laten zien: ‘als ze erachter komen dat mijn werk helemaal niet zo goed loopt, vlieg ik er straks uit.’

 

Wij zijn geen onderdeel van de overnemende partij en dus minder bedreigend. Bovendien hebben we veel operationele ervaring, waardoor we ons goed kunnen verplaatsen in de mensen waarmee we praten. Vaak vinden medewerkers op de vloer het zelfs prettig om eindelijk eens te kunnen uitleggen wat er mis is, aan iemand die het begrijpt en die met hen meedenkt.

 

Tot slot scheelt het je veel tijd als je dit niet zelf hoeft te doen in deze fase, die al hectisch genoeg is. Je krijgt de input die je nodig hebt, wanneer je die nodig hebt.

 

 

Plan voor verbetering

Onze ervaring met het opknappen van bedrijven gebruiken we niet alleen om jou als investeerder te waarschuwen voor operationele aandachtspunten. We voegen er ook een duidelijk advies aan toe: wat kun je doen om deze zaken op te lossen? Dat helpt je bij de onderhandeling en vergroot het succes van je aankoop. Je kunt op T+1 beginnen met de noodzakelijke aanpassingen zodat je bezit zo snel mogelijk het gewenste rendement oplevert.

 

Ook bij dat verbetertraject ondersteunen we investeerders vaak. Dankzij de gesprekken die we binnen het bedrijf hebben gevoerd, zijn mensen zich ervan bewust geworden hoe het beter kan en is er vertrouwen dat ze te maken hebben met een partij die dat wil en kan realiseren. Dat geeft een uitstekend momentum om snel en effectief veranderingen door te voeren. Onze tips voor die implementatiefase lees je in het volgende blog.

 

Heb jij ervaring met het zelf uitvoeren of het uitbesteden van een Operational Due Diligence? Dan hoor ik graag wat jouw ervaringen daarmee waren.

 

Heb je op dit moment behoefte aan een gedegen operationele keuring van een voorgenomen investering? Laat het me weten, dan bespreken we wat we voor je kunnen betekenen.