Persoonlijke ontwikkeling, waarom zou je? Een goede manager, dat is een ‘black box’. Je kunt het of je kunt het niet, denken weel mensen. Of ligt het genuanceerder? In praktijk blijkt dat je heel veel managementvaardigheden gewoon kunt leren. Het maakt je leven leuker, makkelijker en je wordt er als manager veel effectiever door. We geven drie tips om vandaag al mee te beginnen. In een eerdere blog constateerden we al dat de managementlaag nogal eens vergeten wordt in de opleidingsmatrix. Of eigenlijk: jullie worden overschat. Want jouw baas en jouw medewerkers vinden het volkomen normaal dat je alles kunt. Terwijl je het als jonge manager misschien best lastig vindt om een groep mensen aan te sturen; zeker als er iemand tussen zit die niet van plan is jouw autoriteit te accepteren. En als ervaren manager krijg je misschien te maken met nieuwe ontwikkelingen die je onzin vindt; maar je moet er wel wat mee. En misschien loopt alles beste lekker maar wil je wel weer eens wat bijleren om net wat meer grip en overwicht te krijgen. Voor al die soorten managers zijn er gelukkig universele tools beschikbaar om sterker in je rol te staan. Helaas zetten managers vaak de stap niet door het hardnekkige misverstand dat ‘het’ niet te leren is. Dat is het dus wel. Waarom zou ik? Misschien denk je nog steeds: maar het moet toch uit mijzelf komen, ik moet gewoon wat beter mijn best doen, waarom zou ik een opleiding of training volgen, ik heb al zo weinig tijd? De belangrijkste reden is: je krijgt meer keuze. Keuze om jezelf wel of niet emotioneel te laten raken door wat er gebeurt. Keuzes uit strategieën, zodat je de aanpak kunt kiezen waarmee je het meest bereikt. En keuze om de talenten die je hebt, meer in te zetten. O ja, en over die tijd: hierdoor bespaar je veel meer tijd dan zo’n opleiding je kost. Je kunt je opwinden over collega’s, of over de situatie in je bedrijf, of met het zweet in je handen naar de volgende vergadering lopen, maar daar verander je niets mee. Je kunt beter instrumenten in handen hebben waardoor je zelf steeds het beste uit de situatie haalt en elke dag weer tevreden de deur achter je dichttrekt en hem met net zo veel plezier de volgende dag weer opent. Tip 1: Neem eens een andere positie in Ken je het gevoel, dat een collega het bloed onder je nagels vandaan haalt en jij moeite moet doen om je woede in te houden? Of erger nog: tranen? Jee, wat een energie kost dat. Bovendien krijg je daarmee weer niet voor elkaar wat je wilde, de collega onttrekt zich opnieuw aan een taak en jij krijgt op je kop van je leidinggevende. Maar ja, emoties, daar kun je nu eenmaal niet zo veel aan doen… of wel? Hoe fijn zou het zijn als je die emoties kon kanaliseren, zodat je wel je doel bereikt? Dat kan. Je kunt leren om te kiezen hoe je kijkt naar een ander en naar hoe die persoon impact heeft op jouw emotie. We werken daarvoor in onze TEAM XQ-opleiding onder andere met de techniek van de 2e, 3e en 4e positie. Als jij alleen vanuit jezelf kijkt, vanuit de woede die de ander bij je oproept, zit je in de 1e positie. In de 2e positie kijk je naar de situatie van de ander. Als je dat bewust doet, krijg je ineens veel informatie over de belangen, motieven en keuzes van die ander. Daarmee kun je de situatie beter sturen en het voorkomt dat jouw emoties de overhand krijgen. In de 3e positie kijk je naar jullie interactie en in de 4e positie naar het systeem waar jullie in zitten, het bedrijf in dit geval. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar in de hectiek van alledag is dit best lastig. Daarom oefenen we ermee, zodat het steeds meer een tweede natuur wordt, die je kunt inzetten wanneer je wilt. Tip 2: Leiderschapsstijlen Iedereen heeft wel eens gehoord van leiderschapsstijlen: de technische man die ‘blauw’ is, alleen afgaat op feiten en overal bewijs van wil zien. Of de ‘rode’ leider die elke discussie domineert en steeds met nieuwe ideeën komt. Je bent misschien zelfs wel eens getest en associeert jezelf met een bepaalde kleur. Maar maak jij ook gebruik van dit soort inzichten? Het helpt ten eerste om te begrijpen dat veel conflicten voortkomen uit een verschil in stijl. Als jij met leuke nieuwe ideeën komt en ze worden steeds afgeschoten door jouw ‘blauwe’ collega, dan kan het helpen om je idee eens te presenteren met wat meer cijfers ter onderbouwing. Daarnaast is het goed om te beseffen dat niemand maar één stijl heeft. Je kunt prima leren om ook andere stijlen te hanteren als het nodig is: stijlflexibiliteit. Daarmee vergroot je je invloed flink, omdat je zelf bepaalt hoe je in een situatie communiceert. Tip 3: Activeer je eigen talenten In businesscoaching of leiderschapscursussen zien we vaak dat mensen grote talenten hebben, die ze niet in hun professionele leven inzetten. Iemand is bijvoorbeeld een zeer gewaardeerde captain van haar hockeyteam maar krijgt het niet voor elkaar om collega’s op één lijn te krijgen. Een ander is een prima voorzitter van de VvE maar neemt in vergaderingen op het werk zelden het woord. Dan gaan we onderzoeken waarom het wél lukt in de privésituatie en hoe je die techniek kunt toepassen in je werk. Ga maar eens na waar vrienden of familie jou om waarderen: zitten daar talenten die je ook in je werk meer kunt inzetten? Van kennen naar kunnen Het valt vast op dat we het steeds hebben over oefenen en in praktijk brengen. Dat is namelijk de belangrijkste sleutel: van kennen naar kunnen. Veel van deze technieken zijn algemeen bekend en er zijn boeken vol over geschreven. Dat wil alleen niet zeggen dat je ze ook beheerst. Een trainingsgroep biedt een effectieve en veilige omgeving om de materie te oefenen, als trapezespringen met een vangnet. De mensen waarmee je in de groep zit, herkennen de situaties waar jullie mee oefenen. Bovendien hebben ze geen enkel belang in jouw werk; het enige dat deelnemers willen, is dat de ander succes heeft. Extra interessant wordt het als je voor langere tijd bij elkaar in de groep zit. Dan kun je het geleerde ook in je eigen werksituatie oefenen en het daar met elkaar over hebben. Het is leerzaam en je voelt een verbondenheid, ook (of juist) als niet alles meteen een daverend succes is. Maatwerk Iedereen is anders en elk persoon heeft een andere ontwikkelbehoefte. Daarom besteden we in TEAM XQ veel aandacht aan jouw persoonlijke leerdoelen. Waar loop je tegenaan? Wat wil je verder ontwikkelen? Waar zie je tegenop en wat kost je veel energie? Daarmee gaan we aan de slag. Dat is niet vrijblijvend, je moet wel bereid zijn om aan de bak te gaan en naar jezelf te kijken. Als dat zo is, zul je zien dat je snel grote stappen maakt en na elke sessie sterker staat, dat je situaties beter overziet, makkelijker kunt sturen, beter met collega’s, leidinggevenden en andere relaties overweg kunt en meer energie krijgt. Herken jij jezelf hierin? Of ben je directeur of HR-manager en wil je graag jouw managers meer ontwikkelmogelijkheden bieden? Dan nodig ik je van harte uit om eens een kijkje te nemen in het programma van TEAM XQ. Kijk op de website of vraag onze brochure aan.